Co będzie nam potrzebne?
- Duże przezroczyste naczynie (np. miska)
- Woda
- Różne drobne przedmioty: moneta, korek od wina, spinacz, kawałek drewna, kamyk, plastikowa zakrętka, piórko.
Jak wykonać eksperyment?
- Napełnij miskę wodą.
- Zanim zaczniecie wrzucać przedmioty, pobawcie się w zgadywankę: co zatonie, a co będzie się unosić?
- Pojedynczo i powoli wkładajcie przedmioty do wody.
- Obserwujcie, które z nich toną, a które pływają.
- Po zakończeniu obserwacji podzielcie przedmioty na dwie grupy.
To czas na dyskusję, co się właśnie działo.
O co tu chodzi?
Nie wszystko, co małe, tonie, i nie wszystko, co duże, pływa! Wszystko zależy od gęstości, czyli tego jak bardzo coś jest „spakowane” w swojej objętości. To miara która określa, ile waży dany materiał, w stosunku do miejsca, które zajmuje. Jak to zobrazować? Mamy dwa przedmioty o tej samej wadze jednego kilograma. Jeden jest większy, a drugi mniejszy. Przy tym samym ciężarze, większą gęstość, czyli „upakowanie”, ma ten przedmiot, który jest mniejszy.
Podstawa programowa (klasy I-III):
- Porównywanie i klasyfikowanie obiektów ze względu
na ich cechy.
- Przewidywanie przebiegu prostych zjawisk
i weryfikowanie hipotez poprzez doświadczenie.
- Opisywanie właściwości materii
(ciężki/lekki, twardy/miękki).