Co będzie nam potrzebne?

  • Duże przezroczyste naczynie (np. miska)
  • Woda
  • Różne drobne przedmioty: moneta, korek od wina, spinacz, kawałek drewna, kamyk, plastikowa zakrętka, piórko.

Jak wykonać eksperyment?

  1. Napełnij miskę wodą.
  2. Zanim zaczniecie wrzucać przedmioty, pobawcie się w zgadywankę: co zatonie, a co będzie się unosić?
  3. Pojedynczo i powoli wkładajcie przedmioty do wody.
  4. Obserwujcie, które z nich toną, a które pływają.
  5. Po zakończeniu obserwacji podzielcie przedmioty na dwie grupy.
To czas na dyskusję, co się właśnie działo.

O co tu chodzi?

Nie wszystko, co małe, tonie, i nie wszystko, co duże, pływa! Wszystko zależy od gęstości, czyli tego jak bardzo coś jest „spakowane” w swojej objętości. To miara która określa, ile waży dany materiał, w stosunku do miejsca, które zajmuje. Jak to zobrazować? Mamy dwa przedmioty o tej samej wadze jednego kilograma. Jeden jest większy, a drugi mniejszy. Przy tym samym ciężarze, większą gęstość, czyli „upakowanie”, ma ten przedmiot, który jest mniejszy.

Podstawa programowa (klasy I-III):

  • Porównywanie i klasyfikowanie obiektów ze względu
na ich cechy.
  • Przewidywanie przebiegu prostych zjawisk
i weryfikowanie hipotez poprzez doświadczenie.
  • Opisywanie właściwości materii 
(ciężki/lekki, twardy/miękki).

Dziękujemy za Twoją wiadomość!

Nasz zespół zapozna się z Twoim zgłoszeniem 
i odpowie najszybciej, jak to możliwe.

Pozdrawiamy serdecznie, Plusk Squad