

Rozwijanie świadomości ekologicznej uczniów i pokazanie, jak ogromne znaczenie ma woda w życiu człowieka. Uczniowie poznają pojęcie obiegu wody w przyrodzie, uczą się rozpoznawać sytuacje, w których zużywają wodę oraz zastanawiają się, jak można ją oszczędzać. Projekt łączy wiedzę przyrodniczą, społeczną i artystyczną, zachęcając do obserwacji, eksperymentowania i działania na rzecz ochrony zasobów wodnych.
Nie wszystko, co małe, tonie, i nie wszystko, co duże, pływa! Wszystko zależy od gęstości, czyli tego jak bardzo coś jest „spakowane” w swojej objętości. To miara która określa, ile waży dany materiał, w stosunku do miejsca, które zajmuje. Jak to zobrazować? Mamy dwa przedmioty o tej samej wadze jednego kilograma. Jeden jest większy, a drugi mniejszy. Przy tym samym ciężarze, większą gęstość, czyli „upakowanie”, ma ten przedmiot, który jest mniejszy.
Mapa wodnego śladu
Poproś uczniów, by przez jeden dzień obserwowali, kiedy i do czego wykorzystują wodę w domu i w szkole. Zbierzcie te obserwacje
i stwórzcie wspólną „mapę wodnego śladu”. Można ją narysować na dużym arkuszu papieru lub wykonać w formie plakatu „Bez wody nie byłoby…”.
→ Cel dydaktyczny: Uświadomienie, że woda towarzyszy nam na każdym kroku, nie tylko podczas mycia rąk czy picia.
Szkolny kodeks wodny
Wspólnie stwórzcie zasady, które pomogą szkole i uczniom lepiej dbać o zasoby wodne (np. „Zakręcaj kran, gdy myjesz zęby”). Kodeksy możecie wydrukować i rozdać uczniom lub zawiesić w szkolnych łazienkach i klasach.
→ Cel dydaktyczny: Kształtowanie postaw współodpowiedzialności za środowisko.
Konkurs plastyczny
Uczniowie przygotowują prace przedstawiające znaczenie wody w życiu ludzi, zwierząt i roślin. Wystawa prac może być połączona z prezentacją projektu na lekcji lub apelem z okazji Dnia Wody.
→ Cel dydaktyczny: Rozwijanie kreatywności i postaw proekologicznych.
Eksperymenty z PLUSK Squadem
Skorzystajcie z wybranych eksperymentów dostępnych w bazie Akcji Edukacyjnej PLUSK, np. tych, które obrazują obieg wody w przyrodzie czy działanie filtracji.
→ Cel dydaktyczny: Nauka poprzez doświadczenie. Dzieci lepiej rozumieją, dlaczego woda krąży w przyrodzie i jak łatwo ją zanieczyścić.
(do elastycznego dostosowania do planu lekcji)
Źródła i inspiracje:
Dziękujemy za Twoją wiadomość!
Nasz zespół zapozna się z Twoim zgłoszeniem i odpowie najszybciej, jak to możliwe.
Pozdrawiamy serdecznie, Plusk Squad