Dla kogo: klasy IV

Uczniowie poznają zależności między środowiskiem naturalnym a działalnością człowieka (środowisko antropogeniczne), ucząc się o sieci wodno-kanalizacyjnej jako przykładzie infrastruktury, która wspiera i chroni lokalny ekosystem. Dowiadują się, jak wygląda droga wody od ujęcia do kranu oraz od odpływu z powrotem do rzeki.

Czego się dowiemy?

  • Jaka jest różnica między siecią wodociągową, która dostarcza wodę do kranu, a siecią kanalizacyjną, którą woda opuszcza nasze domy.
  • Jak wygląda fascynująca podróż wody od ujęcia w rzece, przez Stację Uzdatniania, aż do naszych kubków.
  • Na czym polega biomonitoring i w jaki sposób małże pomagają dbać o czystość wody.
  • Gdzie trafiają ścieki z naszych domów i w jaki sposób są oczyszczane, zanim czysta woda wróci z powrotem do Warty.
  • Jak odnaleźć na mapie Poznania i okolicy kluczowe obiekty infrastruktury wodnej i zrozumieć ich rolę dla miasta i środowiska.
  • W jaki sposób działalność człowieka i nowoczesna technologia mogą wspierać i chronić naturalny ekosystem rzeki.

Zakres merytoryczny

  • plan i mapa jako źródło informacji geograficznej, 
  • pojęcia: oczyszczalnia, recykling wody, biomonitoring, bakterie, ekosystem.
  • wpływ działalności człowieka na środowisko lokalne (przykład Aquanet).
  • rzeka Warta jako element dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego.

Realizowane cele podstawy programowej

  1. Rozpoznawanie organizmów wodnych  i lądowych w najbliższym otoczeniu.

 

Przyroda (klasa IV)

 

Wymagania szczegółowe

VI. Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy. 

 

Uczeń:

  1. rozpoznaje składniki przyrody ożywionej i nieożywionej w najbliższej okolicy szkoły;
  2. rozpoznaje i nazywa pospolite organizmy występujące w najbliższej okolicy szkoły;
  3. rozpoznaje i nazywa organizmy żyjące w wodzie.

 

2. Korzystanie z planów i map, odczytywanie legendy, wskazywanie obiektów antropogenicznych (oczyszczalnia, infrastruktura wod-kan ).

 

Przyroda (klasa IV)

 

Cele kształcenia – wymagania ogólne

 Uczeń:

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.

  1. Prowadzenie obserwacji i pomiarów w terenie w tym korzystanie z różnych pomocy: planu, mapy (…). Wymagania szczegółowe: 

 

II. Orientacja w terenie. 

 

Uczeń:

6. odczytuje informacje z planu i mapy posługując się legendą;

7. wskazuje na planie i mapie miejsce obserwacji i obiekty w najbliższym otoczeniu szkoły.

 

VII. Środowisko antropogeniczne i krajobraz najbliższej okolicy szkoły. 

 

Uczeń:

 

8. rozpoznaje w terenie i nazywa składniki środowiska antropogenicznego i określa ich funkcje.

 

 

3. Rozumienie zależności między działalnością człowieka a przyrodą, ocena krajobrazu i wskazywanie dziedzictwa przyrodniczego regionu (rzeka Warta).

 

Przyroda (klasa IV)

Cele kształcenia: wymagania ogólne

 

I. Wiedza

  1. Poznanie przyrodniczych i antropogenicznych składników środowiska, rozumienie prostych zależności między tymi składnikami. 
  2. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce. 
  3. Dostrzeganie zależności występujących między poszczególnymi składnikami środowiska przyrodniczego, jak również między składnikami środowiska a działalnością człowieka. 

 

Wymagania szczegółowe: 

 

VII. Środowisko antropogeniczne i krajobraz najbliższej okolicy szkoły. 

Uczeń: 

3) określa zależności między składnikami środowiska przyrodniczego i antropogenicznego; 

6) ocenia zmiany zagospodarowania terenu wpływające na wygląd krajobrazu najbliższej okolicy; 

9) ocenia krajobraz pod względem jego piękna oraz dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego „małej ojczyzny”.

4. Kształtowanie postaw proekologicznych i współodpowiedzialności za stan środowiska lokalnego.

 

Przyroda (klasa IV)

 

Cele kształcenia: wymagania ogólne

 

III. Kształtowanie postaw – wychowanie. 

Przyjmowanie postaw współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego przez:

2)(…) współodpowiedzialność za stan najbliższej okolicy, 

3) działania na rzecz środowiska lokalnego, (…)

5) świadome działania na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego i ochrony przyrody.

Dziękujemy za Twoją wiadomość!

Nasz zespół zapozna się z Twoim zgłoszeniem 
i odpowie najszybciej, jak to możliwe.

Pozdrawiamy serdecznie, Plusk Squad